Innovationsslangen

Vi har fået tildelt problemstillingen omkring KOL, som omhandler de hyppige indlæggelser og genindlæggelser, samt den angst, der følger med sygdommen. Vi skal i vores eksamensprojekt være innovative og tænke tværfagligt, og vi bruger derfor innovationsslangen, som er en model for at få en struktureret innovationsproces. Innovationsslangen består af fem faser, som vi herunder uddyber i takt med, vi gennemløber processen. Hele afsnittet bygger kilden: Changepilot - brugerdrevet innovation. Innovationsarkitektens værktøjskasse. [Biegel, 2009]. 

Billede 1 colourbox.dk

Billede 3.
Coulorbox.dk
Fase 1: Forventningsafklaring
I denne fase, afstemmer vi vores forventninger til projektet og hinanden.

Hvad ønsker vi at opnå?
Ud fra vores problemstilling ønsker vi, at få indsigt i hvad KOL er, samt hvad det betyder for mennesket og dets pårørende, der lever med sygdommen. Derudover vil vi undersøge, hvorfor mange KOL-patienter bliver indlagt/genindlagt, og hvordan angsten påvirker KOL-patienter.
  • Status den 29/3 - 16: Vi har i dag talt lidt om fase 1 igen, og valgt kun at sætte fokus på mennesket, der lever med sygdommen og ikke dets pårørende. Vi ændrer derfor, hvad vi ønsker at opnå til: At få indsigt i, hvad KOL er, samt hvad det betyder for mennesket, der lever med sygdommen. Derudover vil vi undersøge, hvorfor mange KOL-patienter bliver indlagt/genindlagt, og hvordan angsten påvirker KOL-patienter. 
Hvad er vores fokus?
Vi har en idé om, at de hyppige indlæggelser/genindlæggelser dels kan skyldes angst samt udløse angst hos KOL-patienter .
  • Status den 1/4 - 16: Vi har i dag valgt, at gå lidt tilbage til fase 1. Dette skyldes, at vores fokus har ændret sig fra ovennævnte til: Hvordan påvirker angst KOL-patienten, og hvordan er det generelt, at leve med sygdommen?
Hvilke ressourcer kan vi allokere til projektet?
Vi har gennem de tidligere moduler tilegnet os viden, som vi kan gøre brug af i projektet i forhold til, at belyse vores tildelte problemstilling. Vi har udarbejdet en samarbejdsaftale, hvor vi i fællesskab har afstemt forventninger til samarbejdet i gruppen. Derudover er vi alle engagerede i projektarbejdet, og vil gerne nå frem til et godt resultat. Vi har endnu ikke besluttet os for om vores produkt bliver inkrementel-, rekonfigureret- eller radikal innovation. 
Vores deadline for aflevering af produktet er onsdag den 6/4 - 16 klokken 09.00.

Fase 2: Research 
Billde 3.
Colourbox.dk
Fase 2 går ud på, at undersøge, hvad patienternes/borgernes udtalte og uudtalte behov er. Det er disse udtalte og uudtalte behov, der skaber fundamentet for innovation.
Vi har kontaktet en præst og et sundhedscenter med henblik på et interview, og dermed få ny viden til, at belyse vores problemstilling. Vi håber på, at få bekræftet vores fokus på angst, samt hvilken tilgang de forskellige professioner har til dette. Vi har en forventning om, at komme ud og se en rehabiliterende træning for KOL-patienter på Hjørring Sundhedscenter, som forhåbentlig vil kunne give os et indblik i, hvordan livet med KOL er.

Status den 23/3 - 16
Vi er godt igang med fase 2, og vi føler ikke, at vi laver andet end at researche. Der fremkommer hele tiden nye ideer og spørgsmål, hvilket betyder, at vi bliver nødt til at søge ny viden. Vi har på nuværende tidspunkt skrevet to af vores faktaafsnit, men vi bliver ved med at researche.
Billede 4.
Coulorbox.dk


Status den 29/3 -16
Vi befinder os stadig i fase 2, indtil alt vores teori er på plads.

Status den 1/4 - 16
Vi har i dag afsluttet fase 2, da vi er færdige med at researche.

Status den 4/4 - 16
I dag har vi dannet os et overblik over, hvilke fagpersoner vi har haft kontakt med, da vi i dag har modtaget de sidste svar på de tilsendte spørgsmål. Vi har haft kontakt med:
  • Præst.
  • Klinisk vejleder/sygeplejerske.
  • Sygeplejerske.
  • Diætist. 
  • Fysioterapeut. 
Derudover har vi været i kontakt med borgere med KOL. 

Fase 3: Analyse og kategorisering
Målet med fase 3 er, at alle input fra researchfasen analyseres og kategoriseres.
Vi har gennem hele forløbet ikke altid været bevidste om, at vi befundet os i denne fase. Vi har lavet interviews med sygeplejerske, præst og borgere med KOL. Derudover har vi sendt spørgsmål ud til forskellige fagpersoner, såsom diætist, sygeplejerske og fysioterapeut. Vi har til alle interviews haft en interviewguide med, men vi har hver gang haft supplerende spørgsmål og fri snak. I og med, at vi har den problemstilling, som vi har, så har vi også et bestemt mål med interviewet. Efterfølgende har vi udvalgt det mest relevante fra de forskellige interviews, for vores opgave.
For at få en forståelse af livet med KOL, er der forskellige kategorier, der er vigtige, at få viden omkring:

Billede 5.
Colourbox.dk
KOL
  • Patofysiologi.
  • Komorbiditet.
  • Ernæring.
  • Motion. 
Angst 
  • Interview med borgere.
  • Forsknings- og udviklingsbaseret viden. 
Levevis
  • Livsstil.
  • Samfundsperspektiv.  
Fase 4: Konceptudvikling og design 
Billede 4.
Coulorbox.dk
Status den 29/3 - 16
Vi er kommet frem til, at vi lige fra starten af forløbet, har været lidt i fase 4 med hensyn til konceptudviklingen. Vi har snakket frem og tilbage om, hvilket produkt vi skal ende ud med.

Status den 1/4 - 16
Vi har i dag konstateret, at vi ikke kommer igang med at udvikle vores produkt, førend vi har afleveret. Vi har besluttet os for et fælles produkt, som vi først ønsker at fortæller om til eksamen.

Fase 5: Prototyping og test
Status den 1/4 - 16
I og med, at vi ikke når at udvikle vores produkt, når vi ikke at undersøge og teste om det lever op til vores forventninger. 
Billede 5.
Coloubox.dk



Ingen kommentarer:

Send en kommentar